Overwhelmed till the Yearning #2 (London), 2013
1056 images. Printing from a digital negative, 10 x 15 cm

Testo in Italiano sotto

In this work the artist decided to spend time photographing elements of nature in an intimate vicinity: "Not one or two or ten, but more than a thousand shots, in botanical gardens or woods or gardens around the flourishing city of London". A circuitous flow is activated between the photographed fragments of nature and the artist, who, losing and relocating herself, is immersed in a process of regeneration. 'Overwhelmed Till the Yearning #2' stresses Walter Benjamin's notion of the auratic object, understood as a dialectical tension between the conception of a figurative distance by means of the absence of continuity with the authentic, auratic work, and the desire for a coherent and unified vision of it. The full circulation of the series of photographs nonetheless does not interfere with the auratic value of each particular image: each photograph offers itself to vision, digital traces of nature, secreting beyond the image the life running through it. A desirous impulse becomes liberated in the moment of the shutter's release that reiterates itself in the multiplicity of the images, which extends towards the infinite. This impulse is understood as a reservoir of unlimited potentiality, in a way similar to that found in the reflections of Gilles Deleuze on the 'organless body'. In 'Overwhelmed Till the Yearning #2' the artist works as a dynamic and formless entity who establishes connections and flowing exchanges with other entities, constantly renewing themselves, acting as a field of desiring forces perpetually in a state of becoming.

(Text by Laura Di Nicolantonio translated from Italian by Christian Sancto)

In quest’opera l’artista decide di spendere del tempo in natura fotografandone le parti, in intima vicinanza: “Non una o due o dieci, ma mille e più scatti, all’interno di orti botanici o boschi o giardini in giro per la rigogliosa città di Londra”. Un circuito fluido si attiva tra i frammenti di natura fotografati e l’artista che, perdendosi, si ritrova, immersa in un processo di rigenerazione. Overwhelmed Till the Yearning #2 pone l’accento sul concetto di ultra-vicinanza di Walter Benjamin, da intendersi come tensione dialettica tra la percezione di massima distanza dalla continuità del dato reale e il forte desiderio di una coerente visione unificata dell’opera d’arte. L’ampia tiratura della serie fotografica non interferisce tuttavia con il valore auratico di ogni singolo scatto: ogni fotografia si offre alla visione, traccia digitale di natura, trasudando oltre l’immagine la vita che la attraversa. Nel momento dello scatto viene liberato un impulso desiderante che si reitera nella molteplicità delle immagini, una molteplicità tendente all’infinito. Il desiderio che viene liberato dall’artista va inteso come riserva illimitata e libera di potenziale, così come ce ne parla Gilles Deleuze nelle riflessioni sul Corpo Senza Organi. In Overwhelmed Till the Yearning #2 lartista opera come un’entità dinamica e informale che instaura connessioni e scambi fluidi sempre nuovi con altre entità, agendo come un campo di forze desiderante e sempre a venire.

(Testo di Laura Di Nicolantonio)